AI, image classification och en kaffeserverande humanoid

2017-04-11 | Utbildning Student

Under femte året på civilingenjörsprogrammet i robotik är det upp till bevis – då får studenterna använda kunskaper de fått under utbildningen till att bygga avancerade robotar under såväl ett stort projektarbete på hösten som ett exjobb på våren. ”Det är riktigt roligt och förbereder oss på bästa sätt inför arbetslivet”, säger Daniel Jonasson, sistaårsstudent.

 

Daniel Jonasson flyttade från Sollefteå till Västerås för att börja plugga på robotikprogrammet 2012. Nu är han två månader ifrån att bli färdig. Med utbildningen i ryggen, och språkkunskaper i flytande japanska, är han ett steg närmare drömmen om ett arbete med koppling till Japan. Men just nu ligger allt fokus på att bli klar med exjobbet.

– Jag tycker att vision och AI är väldigt roligt, så jag har valt att jobba med robotseende. Jag sysslar med något som heter image classification, och som går ut på att få en dator att avläsa bilder. Enkelt förklarat försöker jag simulera hur en primats hjärna fungerar, den fokuserar på en del i bilden medan det som ligger i utkanten blir suddigt. Jag försöker även få ned storleken på tekniken så att det ska gå fortare än tidigare, säger han.

Användningsområdena är många, men i Daniels fall kommer robotsynen användas inom montering.

– Jag gör mitt exjobb på ett företag och de ska fästa tekniken på sina monteringsrobotar, för att de lättare ska kunna hitta rätt delar när de sätter ihop saker. 

Han tycker att det finns många fördelar med att göra ett skarpt exjobb.

– Man får ju goda kontakter med företaget som är uppdragsgivare, och om de är nöjda med vad man gör så finns det goda möjligheter att få fortsätta där efter examen, eller att få bra referenser. Jag vet några som fått jobberbjudanden redan under exjobbstiden.

Butler-robot som ska servera kaffe

I höstas arbetade sistaårsstudenterna på robotikprogrammet med att bygga avancerade robotar under en 20 veckor lång projektkurs, tillsammans med studenter från masterprogrammet i intelligenta inbyggda system.

– Det var en jättebra kurs! Som ingenjör idag arbetar man i team med att lösa problem, och här fick vi verkligen prova på det. Vi blev indelade i grupper med personer som vi aldrig hade träffat förut, och fick en uppgift med ett antal specifikationer och en tidsram – hur vi sedan valde att lösa den var upp till oss.

Gruppen som Daniel var projektledare för byggde ena armen till en robot med arbetsnamnet ”Butler”, ett femårsprojekt i samverkan med Volvo där man ska utveckla en humaniod robot som kan utföra vardagliga sysslor, som till exempel städa eller hämta saker. Målet för ”Butlern” är att den om fem år ska kunna servera kaffe och bullar på högskolan tillsammans med en robotkompis.  

 – Själva basen fanns redan sedan året innan, så vår uppgift var att utveckla ena armen. Vi började från noll och fick designa, välja delar, hitta sponsorer, i princip göra allt från grunden. I början hade vi ingenting och till sist hade vi ändå en arm som fungerade, så det var väldigt lyckat.

Enligt Daniel utvecklade kursen fler kompetenser hos studenterna än enbart tekniska, bland annat i problemlösning och projektplanering.

– Det är mycket som ska göras på en begränsad tid, så det gäller att tänka på hur man kan jobba som mest effektivt. Titta på vilka styrkor som finns, höra vad var och en känner sig motiverad att jobba med, och sedan väva ihop mattan som blir projektgruppen. Dessutom får vi bara en begränsad budget vilket gör att vi måste söka sponsorer. Det är en del av upplevelsen och tränar oss i att nå ut med vad vi gör till företag. Man lär sig väldigt mycket genom att berätta för andra vad man gör och varför. Och förutom att det är roligt, är det bästa sättet att förberedas inför arbetslivet.