Emelies lärardröm har gått i uppfyllelse

2015-08-12 | Utbildning

Ända sedan grundskolan har Emelie Andersson drömt om att arbeta som lärare och få hjälpa ungdomar med sin skolgång och vara deras mentor. Efter tre års studier på gymnasielärarprogrammet på Mälardalens högskola (MDH) blev drömmen sann och nu börjar hon sin fasta heltidstjänst som lärare i svenska som andraspråk på Rekarneskolan i Eskilstuna.

 



– Jag är otroligt vetgirig och älskar att själv lära mig nya saker och att utvecklas tillsammans med mina elever är väldigt givande. Jag valde också denna bransch eftersom läraryrket behöver en högre status och jag vill vara med och göra skillnad. Hela samhället bygger på att man har en utbildning och därför är det så viktigt att ha en bra lärare under sin skolgång. En sån lärare vill jag bli, säger Emelie.

Från skolbänk till skolbänk

Emelie är 26 år och kommer ursprungligen från Eskilstuna, där hon också bor idag. Hon läste Naturvetenskapliga programmet med inriktning matte/data på Rinmansgymnasiet och direkt efter studenten sökte hon, och blev antagen, till gymnasielärarprogrammet på MDH.

– Jag visste ju redan vad jag ville bli, så jag körde på direkt för att bli klar fort och snabbt komma ut och jobba som lärare. Det året jag sökte var det otroligt högt söktryck på lärarutbildningarna och jag är så glad att jag kom in på en gång.

Revansch i studentlivet

Även tillvaron som student passade Emelie väldigt bra och hon engagerade sig snabbt i studentlivet och i linjeföreningen. Och fick revansch för flera blyga år under gymnasiet.

– Det var verkligen jättekul att börja plugga och träffa många nya människor. Jag gick med i linjeföreningen för lärare, Alf, och blev vald till ordförande nästan på en gång. För mig som varit så blyg och tillbakadragen tidigare så var det jättekul att få bli någon. Helt plötsligt hade jag en självklar plats, det var jag som hade koll på allt och alla visste vem jag var. Det var kul!

För mycket av det goda

Men engagemanget hade en baksida. Efter fler och fler sena kvällar med studier, aktiviteter och sonen Loke som föddes efter ett år på programmet blev det för mycket.

– Jag älskar att ha många bollar i luften, men jag hade svårt att inse mina begränsningar och många bäckar små gjorde att jag tillslut en dag bara satt hemma och stirrade framför mig i väggen och visste inte vad jag skulle göra. Min sambo Richard påpekade detta och rådde mig att börja säga ifrån. Så från den dagen vet jag mer vad jag klarar av och jag vågar säga nej.

Vetskapen om sina begränsningar tar Emelie med sig även idag när hon är klar med sina studier och har börjat jobba.

– Jag har jobbat som lärare på Rinmansgymnasiet från hösten 2014 samtidigt som jag skrev klart min c-uppsats. I början var det svårt att säga ifrån och att inte tänka på eleverna även hemma. Men min strategi för att undgå detta och koppla bort jobbet när jag inte är där föll sig rätt naturligt. När jag går och hämtar min fyraåriga son Loke från dagis varje dag är jag tvungen att ha fullt fokus på honom istället och jag släpper allt annat. Om två månader kommer mitt och min sambos andra barn, då kommer jag vara tvungen att koncentrera mig ännu mer på rollen som mamma.

Lärare som livsstil 

Samtidigt som Emelie numera drar fler och tydligare gränser än tidigare går hon in fullt ut i rollen som lärare under sin arbetsdag. Hon finns alltid där för sina elever och gör hela tiden det lilla extra för dem. Hon verkar helt enkelt ha blivit den inspirerande läraren hon önskade att bli.

– Att vara lärare är en livsstil. Många elever hör av sig på kvällar och på helger med problem som kanske inte direkt har med deras utbildning att göra. Det kan till exempel vara att de är mobbade eller att de blivit hemlösa. Men jag försöker hänvisa dem vidare efter bästa förmåga. Jag försöker också lägga upp undervisningen så att de hela tiden ska tycka att det är kul att lära sig och ha roligt tillsammans i klassen.

Egenskaper som Emelie värderar högt som lärare, och som hon baserar sin undervisning, på är att vara flexibel, haka på trådar som eleverna är intresserade av och att ibland släppa kraven på inlärning.

– Har jag elevernas intresse är det lättare att få dem att lära sig och därför försöker jag hela tiden snappa upp om de vill prata om något speciellt som vi kan utveckla tillsammans. Det var till exempel en episod en av mina klasser i svenska som andraspråk var väldigt intresserade av dialekter och de kunde själva också känna igen detta från sina hemspråk. Det blev en väldigt rolig och givande lektion för oss alla.

Nytt jobb väntar

Snart drar höstterminen igång och då väntar jobbet på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna som hon fick tack vare att hon fick ut sin lärarlegitimation i våras.

– Jag ser jättemycket fram emot min nya arbetsplats och det ska bli väldigt spännande att lära känna min klass som jag kommer att vara mentor åt. Den 24 augusti får jag träffa dem, men alla vi lärare börjar lite innan dess för att hinna förbereda och planera terminens arbete. Mitt mål med jobbet är att få eleverna att inse att nyckeln till det de vill bli är skolan och att de måste skaffa sig en relevant utbildning för att kunna få det jobb de vill ha.

Professorstitel lockar – men först mammaledighet 

Språk och språkinlärning är inget tillfälligt intresse för Emelie. Hon har stora planer inom området och ser fram emot att någon gång få utveckla sin c-uppsats om läs- och skrivsvårigheter för flerspråkiga personer, och så småningom forska om detta.

– Vi har ofta suttit på jobbet och funderat på hur testerna för dyslexi är anpassade för alla. När jag skrev min c-uppsats inom området var det inte lätt att hitta litteratur om det så mitt mål för framtiden är att forska inom det och bli professor inom just språk och språkinlärning. Men i den närmaste framtiden ser jag fram emot att träffa vår bebis och vara mammaledig. 


Om Emelie

Namn: Emelie Andersson
Ålder: 26 år
Bor: Nyfors, Eskilstuna
Familj: Sambo Richard, Loke 4 år
Fritidsintressen: Sticka och virka samt läsa och främst böcker inom fantasy och science fiction
Utbildning: Gymnasielärare med inriktning svenska och svenska som andraspråk på MDH
Arbetsplats: Lärare i svenska som andraspråk på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna from höstterminen 2015 och innan dess på Rinmansgymnasiet