MDH-alumn släpper sverigeunik målarbok

2016-03-15 | Alumni Utbildning

Hue Huynh tog examen från informativ illustration 2010. Redan i början av studietiden startade hon sitt eget företag och nu släpper hon Sveriges första målarbok för både barn och vuxna. Hennes tips till andra som vill göra samma resa: ”Gör det som ger dig glädje!”

Tankarna på ett yrke som illustratör har enligt Hue Huynh alltid funnits, men kantades av tvivel.  

– Jag har alltid tecknat och velat göra något av det, men jag sköt upp det eftersom jag kände mig osäker på illustratörsbranschen, säger hon.

 

Efter studenten och några år på olika arbetsplatser i Sverige och London började Hue praktisera på Cocoform, en design- och scenografibyrå som startades av Monika Holmqvist och Theresia Svanholm, före detta studenter på MDH-programmet informativ illustration med inriktning rumslig gestaltning. 

– Utan Coco hade jag nog varken börjat plugga eller startat företag. Åtminstone inte just då. De pushade mig. Och så var det ju inspirerande att se någon på nära håll som lyckats, särskilt i våra branscher som är så smala, säger Hue.

Startade företaget under studietiden

Företagen Hue AB startade hon upp samtidigt som hon började plugga.

– För mig var det bra att jobba samtidigt som jag pluggade, det gav mer verklighetsförankring till studierna och erfarenhet av hur det fungerar ute i verkligheten.

En av de saker som Hue lärde sig av att arbeta skarpt samtidigt som hon studerade var hur viktig kommunikationen med kunden är.

– Under utbildningen pratar man, pluggkompisar emellan, mycket om den konstnärliga integriteten, om att man inte ska kompromissa eller låta sig styras för mycket. Men verkligheten lärde mig att när man jobbar som illustratör så jobbar man nästan alltid mot en kund, och då måste man kunna mötas, kompromissa och ha en god kommunikation för att slutresultatet ska bli bra.

Utbildningen en bra grund

Hon menar att även om utbildningen är inriktad mot informativ illustration, så ger den en bred grund att stå på även om man efteråt vill syssla med annat.

– Programmet fokuserar väldigt mycket på det informativa, och det tycker jag är bra för det verkar finnas mycket jobb inom den branschen. Men det går även att göra annat efter examen. Jag valde en lite annan väg, och jag tycker att det är viktigt att visa att det är möjligt om man vill. 

Hue tog inte hjälp av någon när hon skapade sitt företag, men med facit i hand säger hon att det kanske hade varit bra.

– Informativ illustration är ju ingen entreprenörsutbildning, men som illustratör är det väldigt vanligt att vara sin egen. Det finns bra hjälp att få från till exempel Idélab och andra stödfunktioner på MDH. Om jag hade tagit hjälp av dem så hade jag kanske haft en tydligare verksamhetsplan och en bättre strategisk grund att stå på. Jag har bara kört på, och fått ändra riktning efter hand. 

Kom till ett vägskäl

Sedan examen har Hue Huynh arbetat heltid med det egna företaget, mestadels med olika uppdrag åt kunder. Under en period gjorde hon mycket jobb åt olika eventbyråer i Stockholm.

– Det var kul, gav många kontakter och jag tjänade bra. Men det var också väldigt anonymt och styrt med korta deadlines. Jag jobbade inte med några skarpa projekt och det gav ingen konstnärlig frihet.

Hon berättar att hon kom till en brytpunkt efter att hon fick barn och tappade några av de stora kunderna under mammaledigheten.

– Jag började tänka annorlunda efter att jag fick barn. Jag ville utveckla mig själv som illustratör, min stil och mitt varumärke. Jag började göra grejor mer för mig själv. Nischade saker, som bokstäver och djur. Det var inte bara att de var snygga, utan även pedagogiska. Och detaljrika, man upptäcker något nytt i dem hela tiden.

Under samma period började Hue jobba för festivalen Kentfest.

– Den illustrationen blev utlösande för min nya stil. De sa bara att de behövde en karta, sedan fick jag fria tyglar. Jag experimenterade mig fram. Det var ett så roligt projekt att göra och jag förstod vad jag ville satsa på. Allt blir lätt när man är motiverad, säger hon.

Målarbok för både barn och vuxna

 

 

Hue startade ett Instagram-konto och blev kort därefter kontaktad av förlaget Pagina som var intresserade av att inleda ett samarbete.

– Jag hade precis börjat fundera på en målarbok. Det passar mitt maner. Pagina hade precis börjat satsa på målarböcker och ville jobba med svenska illustratörer, vilket jag tyckte var kul. Det finns många målarböcker för vuxna men vi ville göra något unikt. Utomlands är det populärt med böcker där vuxna och barn kan måla tillsammans, så vi bestämde oss för att testa det konceptet. 

Efter två månaders intensivt arbete var ”Alfabetets magiska värld” färdig.

– Tanken är att barn ska kunna träna på alfabetet och öva upp sitt ordförråd på ett roligt sätt. Det är inte bara en målarbok, utan en bok där barnen kan upptäcka många saker i varje illustration. En stor del av arbetet bestod av avvägningar kring vilka föremål barnen känner till, och vart det är rimligt att lägga detaljnivån. Det är ett experiment men jag hoppas verkligen att den funkar och att folk gillar den, säger Hue.

I framtiden hoppas hon kunna fortsätta med både de egna produkterna och andra projekt.

– Jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt att jobba mot kund. I en perfekt värld blir det en kombination av sådana uppdrag och det egna skapandet. Jag vill fortsätta att odla min egen stil och utveckla mina egna produkter.

”Sätt värde på din tid, din talang och din arbetsinsats!”

Hue är full av tips och råd åt andra som funderar på illustratörsyrket. Ett av dem är att inte ta sig vatten över huvudet.

– Jag minns att jag tackade ja till att göra en 3D-animation en gång. Det är egentligen inte min grej, men jag tänkte att det går nog. Det var så jobbigt! Jag slutförde projektet men det blev inte superbra, för jag var inte motiverad. Så mitt råd är att satsa på det du är bra på och inse dina svagheter. Fast för att få veta det behöver du våga testa några gånger!

Något som hon fortfarande, efter nio år i branschen, tycker är svårt är att prissätta arbeten.

– Det är svårt att redan från början veta hur mycket tid arbetet kommer ta. Det är så olika projekt varje gång. Sedan är folk generellt sett dåliga på att ta betalt i designvärlden. Kunder tror att man kan göra saker gratis bara för att man gillar det man gör. Men man skulle ju aldrig fråga en elektriker om han eller hon kan göra om elen hemma, bara för att personen tycker det är roligt, eller hur? Många gör gratisjobb för att bygga sitt varumärke, men vad det egentligen gör är att det underminerar marknaden. Jag måste räkna på vad kundens budget räcker till, det måste man göra om man ska ha det här som jobb. Man måste sätta värde på sin tid, sin talang och sin arbetsinsats.

Annat som Hue menar är viktigt är goda kontakter och att hitta det som får en att må bra på jobbet.

– Ha goda relationer till de du jobbar med, för sådant sprider sig, kontakter är det allra viktigaste i den här branschen. Och omge dig med bra människor. Bra leverantörer, bra kunder. Säg nej om du tror att ett uppdrag kommer ge dig huvudvärk. I början sa jag ja till allting, men det är sådant man lär sig av. Om det varken ger pengar, glädje eller någonting annat – gör det inte. Det finns tråkiga inslag i alla jobb, men fastna inte i det som är tråkigt, det måste alltid finnas någonting som ger dig glädje. Annars är det inte värt det!