MDH-studenter prisades i internationell tävling

2017-05-24 | Student Utbildning På campus Omvärld

För sjätte året i rad har studenter från MDH kammat hem förstapris under Euroweek, en internationell projekttävling där representanter från 17 länder i år deltog.

 

PRIME Networking är ett nätverk av lärosäten i Europa där MDH ingår och konferensen Euroweek är en av nätverkets största aktiviteter. I år arrangerades konferensen vid Politécnico de Coimbra i Portugal.

Studenterna vid de deltagande lärosätena uppmanas att utveckla projekt med inriktning på särskilda frågor inom konferensens tema. Under veckan kan studenterna vinna tre olika typer av priser: ”bästa skriftliga rapport”, ”bästa monter” och ”bästa presentation”. En jury bestående av akademiker från fem olika lärosäten bedömer varje projekt där man tar hänsyn till akademiskt innehåll, presentationsförmåga och den interaktiva diskussionen. I år deltog totalt 16 projekt.

MDH kammade hem två förstapriser

Årets konferenstema var “Creativity and Entrepreneurship: from Social to HighTech”. MDH deltog i år med två olika projekt och för sjätte året i rad, kammade MDH:s representanter hem förstapriset. I år blev det två förstaplatser och en tredjeplats. Förstapriserna, för bästa rapport och bästa presentation (track 2) vanns av projektet ”Innovation and Creativity at the Bottom of the Pyramid” och det var Erik Lehikoinen (IBM-programmet) och Amanda Lundh (IMF-programmet) som fick hämta hem segerbucklan. Med i projektgruppen fanns även studenter från Belgien (ECAM Brussels Engineering School) och Norge (University College of South East Norway).
– Hela processen med Euroweek var mycket givande. Sammantaget är jag väldigt glad över att jag fick vara med på Euroweek, eftersom jag kunde skapa nya affärskontakter, färdigheter och vänner som hjälper mig att nå mina personliga mål, säger Erik Lehikoinen.

Även Amamnda är nöjd över  upplevelsen.
– Temat för årets Euroweek var inspirerande och ögonöppnande i och med att sociala aspekter i många avseenden byts ut mot tekniska funktioner, det är ett väldigt aktuellt tema idag. Jag har aldrig lärt mig så mycket inom så många olika områden på så kort tid, som innan och under Euroweek. Det är svårt att med ord beskriva detta projekt men jag är otroligt glad att jag fick ta del av det!, säger Amanda Lundh

Det andra projektet, ”David against Goliath - How creative communication helps small advertising agencies survive in a market led by giant agencies ”, kom trea i kategorin ”bästa rapport”. Projektet var ett samarbete mellan studenter och lärare från Portugal, Sverige och Spanien. Från Sverige medverkade Sofia Hagström (IMF-programmet) och Jenny-Maria Åström (International Marketing)
– Euroweek var tufft men väldigt lärorikt ur flera aspekter. Genom att arbeta i ett sådant projekt fick vi lära oss att kommunicera, samarbeta och utvecklas över landsgränser med enbart onlineverktyg som bas. Vi lyckades med hjälp av täta möten och god kommunikation bygga upp ett starkt team som, för mig, var den största vinsten under hela projektet. Att lära känna människor från olika kulturer och samtidigt utveckla sina personliga och professionella egenskaper var en väldigt värdefull erfarenhet som jag kommer ta med mig vidare in i mina framtida projekt, privat såväl som yrkesmässigt, säger Sofia Hagström.

Nöjda handledare

Charlotta Edlund och Angelina Sundström, projektledare för gruppen, är naturligtvis även de glada och nöjda.

– Studenterna har ett otroligt engagemang och har från början lagt ner mycket tid och energi på projekten. Målet som projektledare är att skapa ett team, från dag ett. Studenterna i våra två projekt lyckades bygga upp en fantastisk teamkänsla från det första Skype-mötet i december 2016 och det märktes tydligt på resultatet och även sammanhållningen under veckan i Portugal, säger Charlotta och Angelina och tillägger att deras samarbetspartners i Belgien (Jean Lecocq), Norge (Aase Haukaas Gjerde), Portugal (Alexandra Leandro) och Spanien (Angels Xabadia) är fantastiska och varit engagerade i projekten från dag ett.

Foto: Catarina Marques Politécnico de Coimbra