MDH-studenter tog hem förstapris i internationell projekttävling

2012-04-27 | Student

Fyra studenter från Mälardalens högskola har tagit hem förstapris i en internationell projekttävling vid Euroweek i Holland. Totalt deltog 118 studenter från 19 länder och studenterna från MDH tog hem vinsten i två av tre tävlingsheat.

MDH-studenter som tävlade under Euroweek

 

PRIME Networking är ett nätverk av lärosäten i Europa och konferensen Euroweek är en av nätverkets största och mest uppmärksammade aktiviteter. I år arrangerades konferensen i holländska Groningen och temat var Fair Trade. Under konferensen ägde en internationell projekttävling rum med 20 tävlande studentlag. Högst betyg av alla bidrag tilldelades två projekt skrivna och presenterade av studenter från Mälardalens högskola.

I Jenny Nissinens och Pauline Nordlunds projekt undersökte de – tillsammans med fyra andra studenter från Tyskland och Norge – hur konceptet Fair Trade främst är en västerländsk idé, som inte alltid fungerar problemfritt i utvecklingsländer som har andra lagar, regler, normer och samhällsstrukturer.

– Vi blev mycket glada men också överraskade över att vinna, för konkurrensen var hård. Det har varit både svårt och kul att jobba tillsammans med studenter från andra länder. Vi började med kontakt online för att sedan träffas och slutföra projektet under Euroweek, berättar Pauline Nordlund.

– Det är otroligt lärorikt och utmanande för studenterna att jobba i dessa mångkulturella projekt. De har alla olika bakgrund och kunskaper, säger Birgitta Schwartz, docent och universitetslektor i företagsekonomi på MDH med inriktning mot hållbar utveckling och handledare för projektet.

På Euroweek fick alla studenter presentera sina projekt inför en jury och de andra tävlande. Det jurydeltagarna bedömde var det akademiska innehållet i uppsatsen, själva framförandet och presentationen av uppsatsen och hur gruppen interagerade med publiken vid framförandet.

I det andra vinnande laget där Nadia Hussain och Linda Söderholm ingick tittade de närmare på Fair Trade-produkter ur ett konsumentperspektiv. De testade att under fyra dagar enbart handla livsmedel som var Fair Trade-märkta, och tillsammans med sina tyska och norska lagkamrater förde de videodagbok via Youtube. De undersökte bland annat hur mycket produkter som fanns, om det var lätt att hitta i butiken och personalens kunskaper om produkterna.

– Ofta var Fair Trade-produkterna svåra att hitta och personalen inte så kunnig – så det har resulterat i att vi har tagit fram en marknadsplan för Fair Trade-produkter. Vi har lagt ner mycket arbete på projektet och det har varit roligt och givande att jobba ihop med studenter från andra länder, säger Linda Söderholm.

– Det är intensiva dagar under Euroweek och studenterna lägger ner mycket energi på att göra intresseväckande presentationer, och här lyckades studenterna från MDH verkligen bra, säger Charlotta Edlund, universitetsadjunkt i marknadsföring på MDH och handledare för projektet.