Nu invigs mångmiljonsatsningen DPAC

2015-09-16 | Forskning/Samverkan

I somras beviljades MDH en nytt, åtta år långt forskningsprojekt som finansieras med 88 miljoner från KK-stiftelsen och en grupp företag, bland andra ABB, Bombardier och Volvo. Syftet är att utveckla ny teknik som ska stärka svensk tillverkningsindustri. På torsdag den 1 oktober invigs projektet.

 

Projektet DPAC står för Dependable Plattforms for Autonomous systems och har beviljats 88 miljoner kronor varav KK-stiftelsen bidrar med hälften och industrin hälften. Ambitionen är att etablera en långsiktig forskningsprofil inom området högpresterande säkerhetskritiska elektroniksystem för autonoma farkoster, robotik och kontrollsystem. Bland annat ska man utveckla en demo till en självkörande hjullastare och ta fram ny plattformsteknik, datasystem som förenklar användningen av olika sorters inbyggda system. Allt i syfte att förbättra säkerheten och öka effektiviteten i regionens tillverkningsindustri.

– Idag använder industrin avancerad teknik som utvecklarna behöver ha mycket detaljerad kunskap om, vilket gör att man har svårt att rekrytera tillräckligt kompetent personal. Plattformstekniken förenklar arbetet för utvecklaren och gör så att fler klarar av jobbet. När vi automatiserar vissa moment ökar vi säkerheten för personalen, till exempel kan det handla om att de inte behöver gå i närheten av farliga maskiner. Dessutom ger det personalen tid att arbeta med sådant som en maskin inte kan, som utveckling av företagets kärnverksamhet, säger Kristina Lundqvist, professor i tillförlitlig programvaruteknik och projektledare för DPAC. 

Projektet innebär en förstärkning av MDH:s forskningsområde inbyggda system, vars forskning idag rankas som internationellt framstående. 

– Vi är naturligtvis väldigt glada och stolta. Forskningen passar väl in i den verksamhet vi bedriver idag, bland annat ligger den väldigt nära det nya civilingenjörsprogrammet i tillförlitliga flyg- och rymdsystem. Det är viktigt för oss att det finns en koppling mellan forskning och grundutbildning, säger Damir Isovic, chef vid akademin för innovation, design och teknik på MDH.

Kristina Lundqvist ser fram emot att bygga upp en helt ny verksamhet.

– Det ska bli spännande. Idag är vi 12 forskare och doktorander som jobbar med det här, men målbilden är att vi ska vara 25 så vi kommer behöva rekrytera. Vi kommer även starta en ny forskarutbildning inom projektet som gör att vi kan ta in fler doktorander, och så genererar det projekt- och exjobbstillfällen åt våra studenter, säger hon. 

Projektets medfinansiärer från industrin är ABB AB Control Technologies, ABB AB Corporate Research, Alten Sverige AB, Arcticus Systems AB, Bruhnspace advanced systems AB, Bombardier Transportation Sweden AB, Enea AB, Ericsson AB, Hök Instrument AB, Saab AB Avionics Systems, Volvo Construction Equipment, Volvo Group Trucks Technologies.