Tidigare Textdesign-studenten: ”Man fick en flygande start in i arbetslivet”

2017-03-01 | Utbildning Student

Anna Karlsson är 28 år och redan marknadschef för ett av Stockholms större hotell. För mindre än fem år sedan tog hon examen från kandidatprogrammet i textdesign på MDH. Här berättar hon om sin yrkesroll, nyttan med utbildningen och vikten av att följa sin passion.

Berätta Anna, vad gör du idag?

Jag är marknadschef på Clarion Hotel Amaranten, ett av Stockholms större hotell. Vi har en restaurang och en cocktailbar med stjärnkocken Marcus Samuelsson som kreativ chef. I min roll ansvarar jag för både det strategiska och operativa kommunikations- och marknadsföringsarbetet kring hotellets utbud, men även gemensamma projekt för hela Clarion-kedjan, som ingår i Nordens största hotellkedja Nordic Choice Hotels.

Hur hamnade du i hotellbranschen?

– Lite på ett bananskal faktiskt. Innan jobbade jag på en ganska klassisk marknadsavdelning på ett företag inom fastighetsbranschen, där jag hade roller inom allt från PR till kampanjansvar och sociala medier. Det var roligt att få testa på olika saker och att ha kollegor att bolla med, men efter några år kände jag att jag ville ha ett snabbare tempo och en miljö med lite högre kreativ höjd, och hade någon vag tanke om att det gärna fick vara något som involverade mat som jag är väldigt intresserad av. Så när Clarion Hotel Amaranten sökte en marknadsansvarig struntade jag i att skicka in ett CV, gjorde istället en film och fick jobbet nästan med en gång! Clarion och Nordic Choice var verkligen bästa företaget att hamna på – det är ett företag som vill testa nya idéer, schysta värderingar och har ett roligt form- och textspråk. 

Hur ser dina arbetsuppgifter ut?

– Det är verkligen högt och lågt. Ena dagen sitter jag med ledningsgruppen och sätter marknadsstrategier och mäter utfall i sociala medier, för att nästa sätta ihop ett nyhetsbrev, layouta en skylt, springa runt med champagne på ett PR-event eller försöka knyta samarbeten med bloggare över en middag. Det är både galet och otroligt kul!

Vilken nytta har du haft av dina studier?

– På alla arbetsplatser märker jag att de praktiska kunskaperna jag fick med mig är väldigt efterfrågade, att verkligen kunna inDesign, att kunna formulera olika texter, kunna layout och så vidare. Helhetstänket kring kommunikation är det jag själv är mest nöjd med att ha fått med mig – det underlättar i mitt dagliga arbete när det är mycket som ska klaffa för att skapa bra kommunikation. 

Vad tycker du var det bästa med Textdesign-programmet?

– Att få arbeta mycket praktiskt och göra projekt redan under studietiden. Det kändes lite som man fick en flygande start in i arbetslivet av det. 

Hur får man som student ut det mesta av sin studietid?

– Skulle ge rådet att testa dina vingar redan medan du befinner dig i "studiebubblan"! Frilansa lite på sidan om med grafiska uppdrag om du tycker det är roligt. Testa att starta en podcast om muntligt berättade är din grej. Det är en unik tid i livet där du verkligen har "råd" att prova dig fram till vad som är din grej – dessutom finns det massor av bra stöd att få från lärare, kursare och att du kan använda utrustning på skolan. 

Vilket är ditt bästa råd till personer som är intresserade av att jobba med kommunikation och marknadsföring?

– Igen blir det nog: gör din grej! Inom kommunikations- och marknadsföring finns det så många vägar att gå, så många olika branscher du kan arbeta inom. Visst finns det trender som pekar på huruvida man bör specialisera sig eller inte, vilka branscher som är "heta" och inte... Men jag tror det blir bäst när man följer sin passion! Och tillåt vad som är din passion att förändras över tid.

Vad har du för framtidsplaner?

– Inom närmsta framtiden vill jag utvecklas i min ledarroll, samtidigt som jag vill fortsätta hänga med i nya kanaler och hur det digitala marknadslandskapet utvecklas. Just nu har jag väldigt roligt på jobbet!