Visar vägen för framtidens transporter

Seminarium om framtidens transporter

2013-09-18 | Forskning/Samverkan

Kommer vi om några år att åka med eldrivna höghastighetståg eller få se lastbilar som går på elektriska vägar? Dessa och andra alternativ till framtidens transporter presenteras och diskuteras under seminariet Framtidens transporter idag på Mälardalens högskola.

 

 

Elbil

Resor och transporter är nödvändiga för att samhället ska fungera, men baksidan av myntet är att de leder till stora utsläpp i miljön. Transportsektorns beroende av fossila bränslen måste minska för att skapa ett långsiktigt ekonomiskt och miljömässigt hållbart transportsystem. Vägen dit består av att flera olika transportslag behöver samverka.

För att ge en inblick i bredden och möjligheterna med framtidens transporter arrangerar Mälardalens högskola den 18 september, tillsammans med Tekniska föreningen, Förbundet Agenda21 och Länsstyrelsen, ett seminarium om framtidens transporter.

– Under seminariet kommer flera typer av transportalternativ, från elcykel till eltåg, att presenteras samt vilka erfarenheter som finns av att använda dem, säger Erik Dahlquist, professor i energiteknik vid Mälardalens högskola och seminariets moderator.

Bo Normark, vd på intresseorganisationen Power Circle, har ägt och kört en elhybridbil sedan januari i år och kommer att redogöra för sina erfarenheter av laddning, drift, service och elförbrukning.

Ett annat revolutionerande tema ­– elektriska lastbilar och elvägar för lastbilstransporter – tar Trafikverkets Rickard Engström upp där han visar hur vi i framtiden kan komma att ha lastbilar som går under luftledningar eller på elektriska skenor i vägen.

På tågsidan kommer bland annat Per Isaksson från Bombardier att presentera framtidens tåg och järnvägar. Eltåg har fått ett lyft på senare år och Bombardier har varit med och levererat högshastighetståg i Kina, tågset till Schweiz och flera tåg till bland annat England och Turkiet.

Erik Dahlquist kommer att presentera sina erfarenheter av att ha ägt en elmoped och en elcykel under några år.

– Batteriets livstid har visat sig vara ett problem när man inte använder mopeden eller cykeln under hela året. Batterierna dör om man låter dem stå för länge, men det finns mer moderna batterier som förhoppningsvis inom kort kommer att bli mer tillgängliga på marknaden, säger Erik Dahlquist.

Läs hela programmet för seminariet Framtidens transporter