Laddningsstolpe – en förutsättning för elbilar

En kraftigt ökad tillverkning av elbilar ligger i startblocken. De första elbilarna finns redan på marknaden och redan nästa år kommer flera större märken att lansera el- och hybridbilar. Med elbilar på vägarna ökar också kraven på snabb och smidig laddning av fordonen. Mälardalens högskola har hjälpt innovationsföretaget Park & Charge att utveckla en laddningsstolpe med betalfunktion.

Infrastrukturen kring elbilen

- Vi identifierade tidigt marknaden kring den växande tillverkningen av elbilar. Det som intresserar oss är själva infrastrukturen, som kommer att bli en förutsättning för att köra dessa bilar.
- Som bilägare måste du kunna ladda din bil med ström, och däri ligger vår affärsidé, berättar Lars Hjort, VD på företaget Park & Charge.

Företaget Park & Charge hade flera delar kring den fysiska stolpen klara, men hur själva betalningen skulle ske av den som ville ladda sin bil, var en svår nöt att knäcka.
- Vårt företag tvekar inte att söka expertis utanför vårt eget företag och vi lever efter devisen ”sök kompetens där den finns”, säger Lars Hjort och fortsätter:
- Vi hörde talas om att Mälardalens högskola arbetat i flera tidigare projekt kring accessystem. Vi kontaktade dem i förhoppningen att det skulle gå att använda detta till en betalningsfunktion på vår stolpe, berättar Lars Hjort.

Behövde utveckla en applikation

Park & Charge sammanfördes med Anders Martinsen, ansvarig för högskolans projekt minST, en expertkompetenssatsning för att erbjuda mindre och medelstora svenska företag kompetenshöjning kring möjligheter med mikro- och nanosystemteknik. Strax efter första kontakten rullade samarbetet mellan minST och Park & Charge igång. Rent konkret har minST stöttat Park & Charge i projektkoordineringen och den tekniska specifikationen kring utvecklingen av applikationsmjukvaran i mobiltelefon. Företaget har också genom samarbetet fått tillgång till minSTs stora nätverk.

Anders Martinsen, Mälardalens högskola berättar:
- Bilägaren aktiverar själv, med hjälp av sin telefon, att strömmen i stolpen slås av eller på. Samtidigt debiteras bilägaren för den ström som används via sitt konto.

Elstolpen lanserades våren 2010

Lars Hjort och hans företag lanserade elstolpen på en mässa för elbilar våren 2010. Det hela mottogs mycket positivt och företaget har varit fullt sysselsatta sedan dess. Laddningsstolpar har monterats både i Västmanland och på orter i Sverige och i Norden. Företaget samarbetar också med Mälarenergi i Västerås som vill vara i framkant när det gäller elbilar och därför tillsammans med Västerås stad startat Västerås elbilsutmaning. Syftet är lyfta Sverige till ett föregångsland när det gäller elbilar. Däri ligger även arbetet att kunna skapa en nationell infrastruktur för elbilar.
- Det här med elbilar ligger ännu i sin linda, men bara om några få år kommer det att ha hänt massor på den här marknaden, menar Lars Hjort.

Snart kommer version två

Samarbetet mellan högskolan och Park & Charge fortsätter. Nu jobbar parterna för att kunna lansera en version två av stolpen.
- Målsättningen är att ta fram en laddstolpe som kan växa med behoven, att den är förberedd för såväl normalladdning som för kommande laddningsmöjligheter, menar Lars Hjort och fortsätter:
- Att högskolan är så snabbfotad och stöttar oss att kommersialisera kunskap och kompetens för denna marknad tycker jag känns väldigt positivt.

Läs mer om högskolans projekt minST

Läs mer om Park & Charge