• Kodat meddelande, elever sätter ihop PlusPlus-bitar.

    Var ska schackpjäserna placeras?

    En av klassuppgifterna för Teknikåttan 2017 gick ut på att koda ett meddelande med hjälp av Plusplus-bitar. Bitarna sattes ihop av sändarna och mottagarna avläste koden och placerade ut schackpjäser på ett schackbräde på den ruta som koden visade. 

  • Terrängfordon i hinderbana.

    Bygg ett terrängfordon

    En av klassuppgifterna bestod i att bygga ett terränfordon som skulle köras genom en hinderbana.

  • Fryxellska skolan 8A vann regiontävlingen.

    Vinnarna i regiontävlingen 2017 - Fryxellska skolan 8A

    Fryxellska skolan vann regiontävlingen och kvalificerade sig till rikstävlingen på MDH i Eskilstuna där de 12 bästa lagen i Sverige möttes. 

  • Vinnare riksfinal, Kvarnbyskolan 8A

    Vinnaren av Teknikåttan 2017 - Kvarnbyskolan!

    Fryxellska skolan tog sig till finalen i rikstävlingen och knep andraplatsen, de snubblade på målsnöret och Kvarnbyskolan 8A vann. 

Teknikåttan - för alla elever i åttan

Teknik är kul! Naturvetenskap är spännande! Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling som ska stimulera åttondeklassares fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende.

Teknikåttan startar med en kvalificeringstävling, där kan alla klasser i årskurs 8 i Sverige delta. De bästa klasserna i respektive region går vidare till regiontävlingarna. Det vinnande laget i regiontävlingen går vidare till rikstävlingen där de 12 bästa lagen i Sverige möts i tävlingar där tillslut årets Teknikåtta utses. Inför både regionstävlingen och rikstävlingen arbetar klasserna med en klassuppgift som visas upp under tävlingarna. Läs mer om Tävlingsåret 2018 här!

Teknikåttan vid MDH – Hall of fame! 

Vinnare för Teknikåttans regiontävling: 

2017 – Fryxellska skolan 8A, Västerås
2016 – Mariefreds skola 8B, Mariefred, Strängnäs

Vi som arrangerar Teknikåttan

Tävlingen samarrangeras av elva universitet och högskolor och riktar sig därmed till alla åttondeklassare i Sverige. Teknikåttans syfte är att stimulera elevers fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, men också att ge stöd och inspiration till lärare som undervisar i teknik, matematik och i de naturvetenskapliga ämnena.