MDH Solar Team laddar inför starten

2017-10-06 | Utbildning Student Omvärld

I drygt tre veckor har MDH Solar Team varit på plats i Australien för att ladda inför Bridgestone World Solar Challenge, som startar söndagen den 8 oktober. Efter flera års arbete med att bygga en solcellsbil, som ska ta dem genom Australien, har det nu blivit dags för tävling.

 

- Det är svårt att förstå att det äntligen är dags för tävling, men vi känner oss redo! Vi har kämpat hårt och att få se bilen rulla här i Australien gör allt hårt slit värt det, säger Evelina Edström som är PR-ansvarig för teamet.

Racingtävlingen, som anordnas vartannat år, går ut på att bygga en solcellsbil som så snabbt som möjligt ska köra den 300 mil långa tävlingssträckan. Teamet från MDH, på plats i Australien, består av 17 ingejörstudenter med olika inriktningar och två lärare. Sedan några veckor tillbaka har teamet varit i Hidden Valley, där de bland annat haft tillgång till en testbana.

- Vi har utforskat området och konkurrenterna. Men största fokus har varit att optimera bilen för australienska förutsättningar. Vi har testkört bilen på banan ett flertal gånger samt utfört manöverprov för att kontrollera köregenskaper och svängradie på bilen, säger Fredrik Beiertz, som är chassi- och krocksäkerhetsansvarig. 

Strul med batteriet 

Trots att testerna har gått bra så har teamet haft problem med batteriet. Det har nämligen fastnat på vägen. I väntan på batteriet, som är på väg från Hong Kong, har teamet byggt ihop ett provisoriskt batteripack av motorcykelbatterier, som de använt för att kunna testa bilen.

- Vi har varit oroliga de senaste dagarna, eftersom datumet för när batteriet ska vara levererat har skjutits upp. Just nu så samarbetar vi med Cambridge University, som tyvärr är ute ur tävlingen på grund av en olycka. Cambridge-teamet hjälper oss och vi får använda deras batteri om vårt batteri inte kommer i tid. Stämningen är helt otroligt bra och vi är glada att de hjälper oss, säger Evelina Edström. 

Under tävlingen kommer fyra förare att turas om att köra bilen, som också följs av teamets husbil och följebil. En av de tuffaste utmaningarna är just att köra alla fordon de 300 milen.

- Allt ska stämma med husbil, solbil och följebil. Allt från att hålla humöret uppe under resan till att dricka tillräckligt mycket vatten i öknen. Om man tänker på bilens utmaningar så är damm ett problem som jag tror kan uppstå samt att värmen kan påverka elektroniken negativt, säger Wicktor Löw, el- och batteriansvarig.

Hård konkurrens

Utöver MDH Solar Team, deltar ytterligare 41 lag från universitet och högskolor världen över. För MDH:s del är det första gången högskolan ställer upp med ett team, men majoriteten av de andra teamen har tävlat flera gånger och kommer från välkända universitet som Stanford, Tokai och Delft University.

- Jag tror de andra lagen är väldigt bra med tanke på att de har deltagit flera gånger och har kunnat lära sig av tidigare tävlingar. För oss är det första gången, men jag tror vi kan hålla en stabil hastighet vilket borde kunna ge oss en mittenplacering, något vi skulle vara jättenöjda med. Att komma i mål första gången man tävlar är ett mycket väl godkänt resultat, säger Johanna Colling, projektledare för marknadsföring.