Bygger solcellsbil för World Solar Challenge

I oktober 2017 går startskottet i racingtävlingen World Solar Challenge, där lag från hela världen tävlar om vilket solcellsdrivet fordon som på snabbast möjliga tid kan köra 300 mil tvärs över Australien. Med i tävlingen är MDH Solar Team, ett trettiotal studenter som tillsammans utvecklar en egen solcellsbil.

 

Projektet MDH Solar Team startade på civilingenjörsprogrammet i produktion och produktdesign 2014. Idag har projektteamet vuxit och studenter från andra program, bland annat robotik, energisystem och textdesign, har anslutit för att bidra med sina kompetenser. Man arbetar självständigt men under handledning av lärare på högskolan, och har delat in den stora gruppen i mindre konstellationer som ansvarar för olika bitar av bilens konstruktion, eller för att i olika sammanhang presentera projektet och dokumentera arbetsprocessen. Projektledarna heter André Löfqvist och Emelie Simson.

– Det är verkligen ett jätteprojekt med många inblandade. Det häftigaste är att vi driver det själva, enbart studenter, och att vi känner att vi kan utföra så mycket tillsammans, säger André Löfqvist.

Färdigt till sommaren 

I slutet av mars 2017 förväntas bilen vara klar och under sommaren transporteras den ned till Australien för att vara på plats i tid till tävlingen.

– Tidplanen har hela tiden varit ambitiös, men vi är många och har delat in oss i mindre arbetsgrupper som fokuserar på olika delar av bilens konstruktion eller av arbetet med att dokumentera och kommunicera projektet. Därför blir vi effektiva. Det är väldigt roligt att jobba så här, och att ha en sådan här erfarenhet i bagaget när man kommer ut i arbetslivet efter examen känns som en enorm fördel. Vi lär oss att ta ansvar och att använda våra kunskaper i praktiken, säger Isabell Foyer.

Snitthastighet 90-95 km/h 

Ragnar Tengstrand är ansvarig lärare och handleder studenterna i Solar Challenge-projektet. 

– Bilen kommer att drivas med solenergi och kommer att ha två små motorer placerade i bakhjulen. Karossen är designad för att ha minimalt luftmotstånd och kommer att tillverkas i kolfiber för att vara så lätt som möjligt. Vi siktar på att kunna hålla en snitthastighet på 90-95 km/h, berättar han.      

Långsiktig satsning

World Solar Challenge hålls vartannat år i Australien och förhoppningen är att MDH-projektet ska fortgå under flera år framöver, så att kommande studentgrupper kan ta vid och fortsätta utvecklingen av bilen.

– Det kommer alltid finns saker att förbättra, och ju fler gånger vi är med i tävlingen desto mer lär vi oss, säger André Löfqvist.