Passionerad pedagog ser matematiken som en livsstil

2019-10-29 | Forskning/Samverkan Student Utbildning

Med flera fina pedagogiska utnämningar i bagaget kommer Hania Uscka Wehlou till tjänsten som universitetslektor i matematik på MDH. För en ingenjör är matematik ett verktyg som behövs för att utöva yrket. För Hania handlar det om kultur, eller livsstil.

– Matematik skapar ett logiskt tänkande som formar oss och påverkar hur vi ser och tolkar världen. Precis som vi behöver språket för att uttrycka våra tankar, behöver vi matematiken för att strukturera dem – oavsett ämne, säger Hania.

Som ett exempel berättar Hania Uscka Wehlou att hon lärde sig två främmande språk som vuxen, nederländska när hon var 22 år och svenska när hon var 27.

– I båda fallen lärde jag mig grammatik genom att dela in ord med likadan konstruktion och/eller böjning i grupper. Då räckte det att jag lärde mig allt om ett ord från varje grupp för att kunna allt om alla ord från samma grupp. Till exempel smyga--smög--smugit, flyga--flög--flugit, krypa--kröp--krupit tillhör samma grupp. Ordet "nysa" fick mig ur balans, förstås... Jag delade in massor av svenska verb i grupper och färgkodade likheterna. Det nederländska språket var ännu roligare att "matematisera" än det svenska.

Allt är möjligt

Redan som barn upptäckte Hania hur roligt det var att lösa finurliga matematiska problem, men framförallt hur hon kunde presentera den enklaste lösningen på varje problem. Idag är Hanias passion undervisning; att svara på frågor och att förklara på olika sätt.

– Den inställningen finns fortfarande kvar i min undervisning. När det handlar om svåra ämnen tänker jag alltid ”hur kan jag presentera detta på ett ännu enklare sätt?”.

När det gäller undervisning menar Hania Uscka Wehlou även att det är viktigt att ha respekt för studenterna; ingen ska känna sig misslyckad eller dum. Lärarens roll är att visa för studenterna att allt är möjligt att förstå och att det aldrig är för sent att lära sig saker.

– Inga frågor är för små och i en trygg miljö är det möjligt att ställa dem. Det handlar om att förklara, bryta ner begrepp och berätta vad som händer så att inget steg känns mystiskt vid övergångar. Det är roligt att undervisa och häftigt när en student förstår och får en aha-upplevelse.

Grunderna viktiga

2009 doktorerade Hania med ämnet digital geometri och matematisk morfologi. För att förstå och behärska avancerade resonemang på universitetsnivå behöver grunderna sitta i ryggraden.

– Det är viktigt att öva in grundläggande kunskaper. På samma sätt som du behöver memorera många ord och behärska grammatiska strukturer för att kunna uttrycka det du vill, behöver du automatisera grundläggande matematiska operationer. För att kunna följa eller genomföra ett avancerat resonemang på universitetsnivå behöver du kunna viktiga formler och multiplikationstabeller. Bråkmultiplikation ska inte vara ett hinder när man lär sig integreringstekniker.

Hania undervisar på kursen ”Kalkyl fortsättningskurs” (MAA142) för studenter som går högskoleingenjörsprogrammet i energiteknik (elektroteknik och värmeteknik). Under andra halvan av höstterminen undervisar hon också på grundkursen i matematik (MAA121) med studenter från högskoleingenjörsprogrammet i nätverksteknik, datornätverk och datakommunikation.